esmarck
Vi tog en overnatning mere, for alle børnene blev her. Derudover kom nogle af drengene over og gav os en spand muslinger, som de selv havde indsamlet. Det kunne vi ikke stå for, vi måtte blive her én lavvande mere, så vi også selv kunne komme ud og samle.
Det var ikke meget vi så til Freja den dag for hun legede med de andre børn. Dog havde vi vognen fuld af unger på et tidspunkt (fire besøgende unger) for de var ret nysgerrige og ville gerne på visit og se hvordan sådan én bil her så ud.
Det var helt klar lettest at lege med pigerne - en leg uden mange ord, men med klistermærker, bamser og Polly Pocket, hvorimod drengene var mere til at snakke løs og fjolle - lidt for svært for Freja, da hun ikke forstod et kuk.
Midt på dagen, da det var ebbe, tog vi et par kilometer ned af kysten til stedet hvor man kunne samle muslinger. Jens var helt vild og strøg af sted med en spand som en lille dreng. Han og Freja samlede de største og bedste ind, for der var enorme mængder og de var utrolig flotte. Det var rigtig sjovt at prøve!
Om aftenen stod han også for tilberedningen af lækkerierne, så vi fik helt friske hvidvinsdampede muslinger med fløde og pasta - meget meget lækkert! Bemærk hans sportige påklædning. Vi har endelig fået løbeskoene frem og begge fået en tur langs stranden langs New Zealands sydkyst - sidste fastland før sydpolen. En dejlig oplevelse - bare ærgerligt at bo for enden af forsyningslinien med strøm og vand, for regnvandet som var badevandet på campingpladsen var brugt op og vi ventede på nye forsyninger..

Nu er vi nået til Te Anau, hvor The Southern Scenic Route stopper. Byen er centrum for aktivitet i Fjordlandet. Turen hertil var flot i dejligt vejr langs storslået kyst og ind i landet hvor bjergene kom nærmere og nærmere. Vi havde egentlig regnet med at bo i Manapouri, hvorfra turene ud i Doubtfull Sound går, for vi troede kun vi skulle på en dagstur. Vi har nemlig for et par dage siden prøvet at booke os ind på en 2-dages sejltur i Doubtfull Sound, som vi har fået anbefalet at spendere pengene på frem for Millford Sound. Der var desværre først ledige afgange i marts, med det ene selskab vi havde fået at vide havde monopolet på sådanne ture.

Men det må have været deres fætter, vi har talt med, for da vi kom hertil, fandt vi ud af at der findes to andre udbydere, hvoraf den ene ikke ville have børn med. Den anden havde plads, men der var i tvivl om en baby var ok i 10-mands soverum - heldigvis fik vi grønt lys fra skibber, så på torsdag skal vi af sted - det bliver spændende. Derfor valgte vi også at tage videre til Te Anau og bo her et par dage. Så lidt frokost, gåtur langs søen under blå himmel med en kølig vind og omringet af bjerge var alt det ellers blev til idag.
Endelig her et billede af Alberte, som vist mest er dækket til på alle de andre billeder. Hun har det godt og guffer efterhånden masser af grød i sig og fitter ind på bedste vis i programmet.