esmarck

12. marts 2009 (Paraparaumu)

Så er vi kommet til Nordøen. Vi tager en enkelt overnatning lidt nord for Wellington og skal i morgen på et relativt kommercielt bondegårdsvisit med oste- og isfabrik mmm..det skal nok vinde mindst ét hjerte. Ellers er dagens helt store nyhed at Alberte har fået sin første tand! Freja opdagede den i dag da hendes fingre agerede sut - stort event - vi har skålet tillykke og det hele!

Vi forlod Wellington i eftermiddags efter at have brugt det meste af dagen på deres meget imponerende og sjove nationalmuseum, Te Papa. Vi havde det alle rigtig sjovt med mange interaktive ting, og det var en stor oplevelse at stå vsa. kæmpeblæksprutten, der kom på alle forsider for et par år siden. Man kan stå og følge med i at biologer undersøger den i et kar i selve museums-rummet. Det er et ret skræmmende dyr, med øjne på størrelse med fodbolde og drejelige modhager på armene, så den bedre kan gribe om sit bytte..godt man ikke befinder sig nogle hundrede meter nede i havets dyb. Det var også et stort hit med væggen, hvor billeder og video, man selv optog, blev projekteret op, hvorefter man kunne flytte og dreje på alt ved at pege på væggen med en stor mus...Freja var helt vild og gik og sorterede og gjorde væggen pæn!

I går havde vi også en dejlig dag i Wellington. Vejret var bedre end i dag, som har været præget af byger og megen vind. Byen er San Fransisco's tvillingeby, for den er også placeret på ret kuperet landskab og ned til en bugt. Den ligger utrolig smukt og den tog sig rigtig flot ud i solen med den klare "september"-luft. Det blæste relativ meget hele tiden, men byen er også kendt for netop vinden, hvilket godt kan være ret udfordrende med en klapvogn, som man prøver at dække til så der kan soves i ro og fred! Vi startede med at tage en kabelbane op til den botaniske have, som lå med udsigt over hele bugten. På vejen blev der gjort holdt ved universitetet, hvor alle "de unge" steg af mens andre trænede på anlæggene, der lå med udsigt over byen og bugten (hvis placering ikke har sin lige nogen steder) - sikkert nogle stakler der læste idræt og som forberedte sig til en eksamen ... vi husker det svagt!

Den Botaniske Have havde et observatorium, som skulle præsentere hele den sydlige himmelkugle - det var desværre lukket. I stedet tog vi på den bedste legeplads jeg hidtil været på. Generelt har legepladserne en enorm høj standard - denne her var bare flottere, sjovere og federe. Den lå midt i haven på en skråning og fik os alle ud af lege-hullerne! Godt at have børn med, så man nogle gange kan te sig rigtig tosset.

Havneområdet var skønt og en blanding af helt enorm mange løbere og forretningsfolk, der var til frokost på de mange spisesteder. Det var ret underligt at komme til en storby igen og se nogle med andet tøj på end dét meget komfortable. Det var således en skøn dag i en charmerende by, som vi sluttede af på en knap så charmerende campingplads udenfor byen med rejefest. Sådanne fester holder vi en gang imellem. Det går ud på at købe en hel masse store rejer, marinere den i hvidløgsolie, grille dem og spise dem med meget lidt tilbehør! Vi nåede næsten igennem de 700 g (uden skaller), som vi havde købt ferske for 30 kr!

Vi kom til Wellington mandag eftermiddag og havde heldigvis været rigtig heldige med vejret - både dagen før og efter virkede meget mere blæsende, så det var dejligt, da Cook Strædet mellem øerne er ret berygtet. Turen ud af Marlborough Sound er meget smuk, men selvom himmelen var blå var det for koldt at være udenfor under hele udsejlingen på ca en time.

Så nu har vi 3,5 uge tilbage på Nordøen inden vi skal videre til Australien. Det er underligt at være på ret bar bund igen - nu kendte vi lige Sydøen, men vi har en plan for den næste dag, evt to, så det går sikkert fint.det virker i hvert fald som om, der også er mange eventyr, der venter her!